یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

به دعوت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و کانون‌ها و انجمن‌های بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، دوشنبه هفت‌آذر ۱۳۹۰ همایش یک‌ روزه‌ «تبیین راهبردهای بازنگری قانون تأمین اجتماعی»‌ برگزار شد و نمایندگان این تشکل‌ها و تعدادی از صاحب‌نظران امور تأمین اجتماعی و نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مورد نکاتی که باید در جریان بازنگری قانون تأمین اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد سخنانی ایراد کردند و جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده در این همایش، در قطعنامه‌ به تصویب شرکت‌کنندگان در این همایش رسید.

طرح - اجتماعی

اهم موارد مورد درخواست عبارت بودند از :
1 - سازمان تأمین اجتماعی که مسئولیت اجرای تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی برای آحاد جامعه با اولویت بازار کار و اشتغال را عهده‌دار است، به عنوان نهاد عمومی غیردولتی و با توجه به اصل سه‌‌جانبه‌گرایی (بیمه شده، کارفرما و دولت) با شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری که عملیات آن (بیمه‌گری، درمان، سرمایه‌گذاری) است، با عنایت به اصل تمرکز و انسجام به صورت یکپارچه تشکیل و اداره شود.

2 - منابع سازمان که از محل حق بیمه بیمه‌شدگان تأمین می‌شود و ۹۷ درصد آن توسط کارفرمایان و کارگران تأمین می‌شود همواره باید با اصول محاسبات بیمه‌ای تطبیق داده شود و مصارف آن منحصرا برای بیمه‌شدگان و به تناسب بیمه‌پردازی (سوابق بیمه و میزان بیمه‌پردازی) باشد و هرگونه تغییرات در تعهدات بیمه‌ای بایستی با ملاحظات محاسبات بیمه‌ای عمل شود. لذا ورود هر گروه و قبول سوابق گذشته آنان موکول به تطبیق میزان بیمه‌پردازی با ارزش روز بوده و مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی منابع لازم تأمین شود.

3 - اصول مسلم بیمه‌ای، شامل اصول محاسبات بیمه‌ای، ‌اصل تعادل در منابع و مصارف،‌ اصل عدالت بیمه‌ای، اصل انسجام و تمرکز امور بیمه‌ای، اصل استقلال مالی و اداری، اصل حفظ ارزش منابع و حفظ قدرت خرید مشمولین مورد توجه قرار گیرد.

4 - حفظ ارزش منابع و ذخایر بیمه‌شدگان با سرمایه‌گذاری و سودآوری و حداقل متناسب با نرخ تورم با محاسبات دقیق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

5 - حفظ قدرت خرید بازنشستگان و مستمری‌بگیران مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی بر اساس نرخ تورم موضوع ماده ۴۱ قانون کار و مصوبه شورای‌عالی کار مورد توجه قرار گیرد و توسط شورای‌عالی تأمین اجتماعی تصویب شود.

6 - اداره امور سازمان (بیمه‌گری، درمان، سرمایه‌گذاری) بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که نمایندگان دولت، بیمه‌شدگان (شاغل یا بازنشسته) و کارفرمایان در مراجع تصمیم‌گیری شورای عالی تأمین اجتماعی و در هیأت‌مدیره حضور فعال داشته باشند و از تخصص‌های لازم (اقتصادی،‌ بیمه‌گری و درمان) برخوردار شوند و همچنین با وجود هیأت نظارت امور مالی و اجرایی سازمان مورد توجه قرار گیرد.

7 - با توجه به اینکه منابع ذخایر تأمین اجتماعی و درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌ آن جهت انجام تعهدات قانونی مستمری و از کارافتادگی و بازنشستگی‌ و بی‌سرپرستی و همچنین درمان شاغلین مصرف می‌شود و همواره باید این تعهدات با حفظ قدرت خرید مستمری‌بگیران یعنی لحاظ کردن تورم سالانه پرداخت شود. همانگونه که در تمامی کشورهای جهان معمول است و حتی حقوق بازنشستگی و مستمری‌ها از پرداخت مالیات نیز معاف هستند. لذا همانگونه که قبلا درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر و منابع تأمین اجتماعی از پرداخت مالیات معاف بوده شرکت‌کنندگان در همایش کماکان خواستار معافیت انواع مالیات‌ها از درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری هستند و دوام ماده ۱۱۰ قانون تأمین اجتماعی را خواستارند.

8 - با توجه به اینکه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بخش عظیمی از جامعه هستند لذا شرکت‌کنندگان در همایش خواستار آنند که سهم سرانه بهداشت و درمان آنان (بیمه‌شدگان اصلی و تبعی) مانند دیگر اقشار جامعه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود.

9 - اساسنامه‌ای که بر اساس اصول سه‌جانبه‌‌گرایی و ملاحظه سایر اصول مسلم بیمه‌ای و تخصص‌های لازم در مدیریت سازمان در آن لحاظ شده و به عنوان نمونه کارشناسی شده ارائه تا با توجه به این اصول هنگام ارائه لایحه وظایف و اختیارات وزارت تعاون، کار و تأمین اجتماعی تدوین شود اصلاحات لازم در ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در آن انجام شود به طوری که این سازمان از شمول ماده مزبور مستثنی شود.

کد خبر 190896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز